Bijna alle bevindingen van grote
namen in emotieonderzoek roepen een beeld op van herkenning. Het boek van
Emotion and Cognition begint met, hoe kan het ook anders, Darwin. Die bekeek
emoties, net als andere fenomenen die hij bestudeerde vanuit het perspectief van
evolutie: wat is de functie? Daarmee zijn we er nog niet, want er zijn heel
veel aspecten van emoties, zoals bijvoorbeeld gezichtsuitdrukkingen voor angst
of blijdschap, die niet perse functioneel te noemen zijn voor het individu
zelf. Na Darwin kwam James die zei dat er zonder lichamelijke gewaarwordingen
geen emoties bestaan. Het boek gaat dan verder met de derde grote stroming, de
cognitieve. Voordat deze benadering werd besproken werd er in de collegesheets
een uitstapje gemaakt naar de “Two Pathway Theory” van LeDoux. Ik denk dat deze Amerikaan
een van de figuren is geweest waarom ik psychologie wilde gaan studeren. Het
limbisch systeem, waar veel alternatieve stromingen graag naar verwijzen om
uitleg te geven over emoties zoals angst bijvoorbeeld, was voor die tijd nog
een verwarrende brei voor mij. Papez (1937) benoemde de hersengebieden hypothalamus,
thalamus, cinguate gyrus en de hippocampus als onderdelen van het zogenaamde
limbisch systeem. Daar werden door MacLean (1952) de amygdala, orbitofrontale
cortex (OFC) en delen van de basale ganglia aan toegevoegd. Inmiddels is bekend
dat de hippocampus vooral voor geheugen is en de hypothalamus voor motivatie en
dat de rol van de amygdala (waarvan we er overigens twee hebben, aan
weerskanten van de hersenen) en OFC van veel groter belang zijn in emoties dan de
bedenkers van het limbisch systeem dachten.
De cognitieve benadering bedacht terecht
dat de missing link in emotietheorieën is hoe iemand een situatie voor zichzelf
taxeert. Bij deze benadering komen we na Arnold, die een vrouw is, een man tegen
met de naam Lazarus. Voor beiden is appraisal, oftewel hoe een situatie wordt
ingeschat, bepalend voor de emotie die volgt. Waar komt trouwens de uitdrukking
vandaan van “lazarus zijn” als het over dronken zijn gaat? Of zoals ik vroeger
mijn ouders hoorden zeggen dat ze zich het lazarus hadden gewerkt, waarbij heel
hard werken werd bedoeld.
Het hangt van de persoonlijke
relevantie van een situatie of object voor iemand persoonlijk af welke emotie
op de waarneming volgt. Dat is geen bewust en intellectueel proces maar een
heel snelle en ruwe inschatting, ongeveer zoals processen verlopen waardoor
aandacht ergens op gericht wordt. James had dit gedeelte destijds een beetje
overgeslagen. Gedachten kunnen veel met de ervaring van emoties doen, dat
herken je wel als je jezelf sust voor iets dat je eng vindt. Zoals ik dat de
afgelopen weken deed bij het dagelijks vangen van het kill-and-attack konijn om
haar de dagelijks dosis medicijn in haar bekje te spuiten. “Het is maar een
konijn, geen roofdier”, hoewel konijnentanden en nagels ook best scherp zijn. Het
is wel grappig (en geruststellend) om te merken dat ook hier geldt dat oefening
maakt dat iets steeds minder eng wordt. Ik weet niet zeker of dat ook voor het
konijn op gaat, want zij trilt nog steeds als ze op mijn schoot ligt en ik het spuitje in haar
mondje leeg.
Voor de onderzoeken op het gebied
van emoties worden nogal eens films gebruikt. Bij de beschrijving van een zo’n
film werden jongens in een of ander ritueel besneden, terwijl ze door oudere
mannen stevig worden vastgehouden. De beschrijving ging verder met dat er veel
bloed vloeide en de jongens zichtbaar grote stress vertoonden. Tijdens alleen
het lezen al, voelde ik in mijn buik een gevoel dat ik vaker heb als ik hoor of
zie dat iemand pijn heeft. Een gevoel dat anders is dan walging maar er
waarschijnlijk wel aan verwant is, het geeft mij letterlijk een kortstondige
fysieke gewaarwording alsof er iets omdraait in mijn buik. Wie stoïcijns naar zoiets
kan kijken kan of zichzelf erg goed sussen of heeft minder inlevingsvermogen,
denk ik.
Tenslotte zijn er in de
verschillende stromingen ook nog de sociaal constructivisten die grote waarde
hechten aan het sociale aspect van emoties en daar functies uit afleiden. Dat
staat volgens mij niet zozeer in verband met evolutionaire ideeën maar toch
heeft het al dan niet uiten van emoties of de mate van reguleren ervan wel
degelijk een functie voor overleven, op sociaal gebied wel te verstaan.
Het lijkt of elke benadering van
emotieonderzoek op zichzelf staat maar vaak is er overlap en dat maakt het
leren voor een tentamen wat lastiger. Morgenmiddag moet ik er aan geloven
ondanks dat ik mij er nog niet echt klaar voor voel.
Het is wel heel erg interessant
om emoties te bestuderen. Waarom is er geen master opleiding alleen over
emotie? Je ziet emotie gerelateerde problemen namelijk niet alleen terug in
klinische settings maar ook op sociaal gebied. Daarmee impliceer ik dus onbedoeld
dat de studie psychologie sowieso over problemen gaat. Terwijl er ook zoveel
moois is op het gebied van emoties, zoals blijdschap en liefde, maar ja,
niemand zal naar de psycholoog stappen omdat ie te gelukkig is of teveel liefde
ervaart.
Ik ga nog even een paar uurtjes met
emoties verder voordat ik mij vanaf morgen vijf dagen lang volledig op seks ga
storten.
Met dank aan Cornelius’ helder
geschreven boek “The Science of Emotion”.
Het komt van het woord Belazeren.
BeantwoordenVerwijderenHierbij kun je denken aan Lazarus. Eerst door iedereen als zijnde dood gezien om vervolgens later weer rond te wandelen.
Het betekent ook dat je ongevoelig bent . Net als Lazarus toen hij dood was (bv als je dronken bent).
Later heeft het de betekenis van suf, idioot zijn gekregen.
Kortom: in de loop der tijd is -zoals dat met taal gaat- de betekenis en het gebruik van de uitdrukking veranderd.