dinsdag 8 mei 2012

Ringvaart Regatta 2012 - volgploeg Klavertje 4 (1 van 8: De voorbereiding)

Door omstandigheden kwam het er gistermiddag pas van om het wedstrijdboekje door te lezen. Ik ben gestresst en mijn nekspier zit muurvast. Daar had ik nog geen last van toen ruim een maand geleden werd gevraagd of ik Klavertje 4 dit keer wilde begeleiden op hun eerste Ringvaart avontuur. Natuurlijk kon ik geen nee zeggen. Na twee keer eerder, in 2009 en 2010, de heren van CKB te hebben gevolgd wist ik nu maar al te goed dat het een heel lange dag zou worden. Een dag vol spanning op momenten dat tot twee keer toe de Kaag moest worden overgestoken en menigmaal grote boten moesten worden gepasseerd, en op het laatst de finish als de schemering al bijna in duisternis is overgegaan. Maar vooral een hele leuke dag, met ontzettend veel aanmoediging op de vaste punten, waarbij het "Allez Asopos" bijna voelt alsof het tegen mij persoonlijk wordt geroepen. 


De Ringvaart Regatta is een roeiwedstrijd die 100 km lang is en wordt georganiseerd door de Delftse roeivereniging Laga. Iedere roeiploeg is verplicht een auto met begeleider(s) mee te laten rijden. Dat betekent de meeste kilometers in de eerste of tweede versnelling rijden, zowel op de weg als op het water letten en proberen het moreel hoog te houden. Want als je het snel zegt valt het mee, 100 km roeien, maar het is berezwaar! Voor mijn pijnlijke schouder heeft dit tempo van autorijden hopelijk tot voordeel dat ik al rijdend de oefeningen van de fysio kan doen en anders kan ik altijd nog een beroep doen op de morele hulptroepen van Radio Rijnmond. 


De weersomstandigheden spelen natuurlijk een heel belangrijke rol. De weersverwachting is helaas niet zo denderend: 80% kans op 12 mm neerslag en windkracht 4 uit richting ZW, hetgeen betekent dat het grootste gedeelte van de tocht met tegenwind wordt geroeid. Klavertje 4 start in veld 6, om 8:20 uur en dat betekent dat we al om 6:30 uur (!) ter plekke moeten zijn. Na het aanmelden van de ploeg moet ik samen met het stuurtje naar de briefing. Daar wordt verteld op welke punten van de tocht rekening met bijzondere situaties moet worden gehouden. Dat zijn ondermeer de Kaag, die bij winderig weer voor veel water in de boot kan zorgen, en verder natuurlijk extreem lage bruggetjes waarbij de stuurtjes de rest van de ploeg moeten waarschuwen tijdig te bukken. Het grootste stuk van de tocht kan je met de auto langs het water rijden maar er zijn punten waar je ze niet kunt volgen en dan is het zaak tijdig bij het volgende punt in de route te zijn. 

Klavertje 4  doet mee met 5 meiden van hun totale groep: Carola, Iris, Marleen, Nathalie en Tabitha. Ze hebben de boot van dubbele roeispanen voorzien, palen in vakjargon, en als het goed is hebben ze de zijkanten met plastic afgeplakt tegen binnenkomend water en extra kussentjes gemaakt voor op de bankjes waarop ze zitten. In de achterbak van de auto gaan extra droge kleding en fleece dekentjes mee om ze weer warm te krijgen. Ik zal proberen bij de stukken waar gestopt zal worden een update te posten. De verwachting is dat ze rond 11 uur in de buurt van Schiphol zullen varen en om uiterlijk 15:00 uur bij Lisse zullen zijn. Als ze in ieder geval maar voor 18:30 uur het punt passeren dat bij Asopos ligt, dan hebben ze er al 73 km opzitten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten