Intuïtie of geweten zijn net zulke
abstracte ideeën als de ziel. Niemand kan met zekerheid zeggen dat we het
hebben en waar in ons lichaam het zou zetelen. Lang geleden dacht een groep
wetenschappers bewijs voor de ziel te hebben gevonden door het lichaam van een
stervende te wegen. Na het overlijden werd het lichaam opnieuw gewogen en bleek
het enkele tientallen grammen lichter te zijn. Het verschil in gewicht werd
toegewezen aan de ziel die door de dood het lichaam verlaten had. Het bleek een
verkeerde interpretatie te zijn zoals wel vaker gebeurd in het zoeken naar
antwoorden. Toch is het niet moeilijk om op iemands ziel te trappen en je
geweten kan je vertellen dat je het had kunnen voorkomen als je je intuïtie had
gevolgd. Voor je het weet verzand je in filosofische discussies die je meer
verwarring dan helderheid opleveren. Onze queeste wordt soms voortgestuwd en
soms naar beneden getrokken door de stromingen in de rivier van het leven. Voor
mij persoonlijk is de kracht van mythen en verhalen minstens net zo bevredigend
als die van de harde logica. Een verhaal dreef mij afgelopen zomer naar
Amerika, het verhaal van Sacajawea.
Sacajawea was een zestienjarige
Lemhi Shoshoni Indiaanse die begin 1800 de ontdekkingsreizigers Lewis en Clark
hielp om een weg van oost naar west te banen. Eenentwintig maanden, vol
ontberingen, duurde hun tocht te voet. Voor zij werd gevraagd om mee te gaan op
die tocht was zij als kind geroofd door een andere stam, uitgehuwelijkt aan een
Franse pelsjager en moeder van twee zoontjes. Haar afbeelding is te vinden op
een gouden dollarmunt die ik tijdens mijn reis cadeau kreeg van mijn gastheer
en vriend.
Hedendaagse native Americans die
nog volgens de oude tradities leven hechten veel waarde aan de natuur en de
relatie tussen alles wat zich op en om de wereld bevindt. Ik verkies de
eigenschappen die zij toekennen aan dieren en de manier om er kracht uit te
putten, boven het afdoen als antropomorfisme. Zelfs wij, in onze cultuur, weten
dat een hond bijvoorbeeld symbool staat voor trouw en meer. Een kraai wordt
hier geassocieerd met de dood maar dat komt waarschijnlijk door zijn uiterlijk
en zijn manier van eten. Wat zou een kraai je kunnen leren? Soms leren we iets
door eenvoudigweg te kijken naar wat iets doet. Na het bekijken van dit filmpje
http://youtu.be/_2rJoIhgWmw ben je
misschien geneigd om anders naar kraaien te kijken dan je gewend was. Misschien
ook niet.
Volgens Indianen bestaan er vele verhalen
over dieren die wij allemaal wel kennen. In een leuk en makkelijk leesbaar
boekje, met de titel Medicijnkaarten door Jamie Sams en David Carson, zijn een
aantal van die verhalen opgetekend. Zo vertellen zij over de fascinatie die Kraai had voor haar eigen
schaduw. Ze bleef er maar naar kijken, eraan krabben, ernaar pikken, totdat
haar schaduw wakker werd en tot leven kwam. Kraai werd uiteindelijk opgegeten
door haar eigen schaduw en is nu Dode Kraai. Wat zou iemand met sterke afkeer
van zijn eigen verschijning hieruit op kunnen pikken? Soms kan een metafoor een
veel krachtiger effect hebben dan reguliere psychologische interventies.
Op woensdag 25 januari j.l. stond
er een stukje sociale psychologie van Sandra van Marmeren op mijn
scheurkalender. Het gaat over een banaan uitlaten aan een touwtje, in een druk
winkelcentrum. Rare jongens, die psychologen! Dit experiment scheen een
bevrijdende werking te hebben op de participanten. De verklaring hiervoor komt
van Albert Ellis, grondlegger van de Rationeel Emotieve Therapie (RET). Omdat
we de aandacht die anderen aan ons geven als we ons ‘vreemd’ gedragen
overschatten en áls dit gedrag wordt afgekeurd is het ook niet meteen een ramp.
Gewoon lekker anders doen dan je denkt dat men van je verwacht kan je gevoel
van vrijheid dus vergroten, met of zonder banaan.
Dit komt naar mijn idee ook neer
op wat de Indianen verder schrijven over Kraai, die als beschermer van heilige
wetten en oude verhalen wordt gezien. Het verhaal over Kraai nodigt je uit om
na te denken over wetten van Grote Geest met betrekking tot de door mensen
gemaakte wetten en je persoonlijke integriteit als je gids te aanvaarden. Zoals
de kraai tegen je innerlijk krast als je geweten aan je knaagt. We kunnen onze
eigen werkelijkheid herscheppen door bereid te zijn denken en doen op elkaar af
te stemmen. Met het vertellen van een verhaal geef je iemand de vrijheid om het
zelf te interpreteren en er zo eventueel iets voor zichzelf uit te halen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten