woensdag 25 januari 2012

Schatten

Nu ik het houtwerk van mijn werkkamer Nepalwit heb getoverd met mijn verfkwast resten alleen het plafond en de muren nog om te doen voor het weer helemaal fris en nieuw aandoet. Ik maakte in gedachten een schatting van het aantal vierkante meters om de benodigde hoeveelheid latex te kunnen gaan kopen. In mijn geval is zo’n schatting niet echt nodig omdat na deze kamer meer vertrekken in mijn huis smeken om onderhanden genomen te worden. Een hele grote emmer om mee te beginnen is dan ook voldoende uitgangspunt.
Hoe anders is mijn ‘ruwe berekening’ dan die van iemand anders? Ik vroeg het mij af toen ik van het weekend lekker op Youtube aan het surfen was en een oud filmpje tegenkwam over “Hoe hoog is de Eifeltoren?”.  Een aantal ‘slimme meiden’ beredeneerden de meest bizarre uitkomsten. Je kunt toch niet serieus denken dat dit bouwwerk  tweeënhalve kilometer hoog is? Maar zevenentwintig meter (en zestig centimeter) is ook heel onwaarschijnlijk. Op het tentamen van de zomercursus Big Science werd ons gevraagd te schatten hoeveel benzinepompen er in Nederland zijn. Het onderwerp werd besproken omdat heel veel mensen niet om kunnen gaan met heel grote of heel kleine getallen. De truc is dat je een voor jou behapbaar referentiekader moet kiezen. Bijvoorbeeld bij het schatten van de hoogte van een flatgebouw, is het eenvoudig te beginnen met de hoogte van een verdieping, dat getal vermenigvuldig je dan met het aantal verdiepingen dat je telt. Zo kun je voor de benzinepompen beginnen met het bedenken hoeveel er in jouw woonplaats zijn.
Een ander trucje is om dingen op te zoeken op internet. Je moet er lol in hebben om dat te doen natuurlijk, opzoeken wat je niet weet. Als je het doet, dan vindt je ook dat er een brug is over een dal in zuidoost Frankrijk waarvan de hoogste peiler net zo hoog is als de Eifeltoren. Daar autopech krijgen maakt staan op de vluchtstrook dan wel een heel spectaculaire ervaring.
Als ik een top drie moet samenstellen van mijn favoriete websites dan zal ik het moeilijk vinden te kiezen welke op de eerste, tweede en derde plek komen maar zeker is dat Wikipedia, Google en Youtube erin staan. Samen bieden deze websites een oneindige schat aan informatie. Alle commotie over overnames ten spijt, ze hebben een schitterend concept. 
Dankzij mijn schatten van kinderen ben ik mij nog meer bezig gaan houden met internet. Ik doe nu aan cloudcomputing. De dropbox en codey zorgen dat ik al werkend met mijn hoofd in de wolken ben. Dropbox is ideaal om bestanden online te bewaren en te delen. Eigenlijk heeft Google dat ook in de vorm van Googledocs, maar deze vind ik net wat fijner. Codey is een online ftp programma en editor in een, waardoor je heel gemakkelijk aan een website kunt werken. Nu hoef ik alleen nog maar wat meer wegwijs te worden in php, de programmeertaal van mijn site en kan ik die gaan aanpassen. Of, en dat is waarschijnlijker, mijn zoon exact vertellen hoe ik de website wil veranderen en hem vragen het echte werk te doen. Tekst aanpassen is voor mij geen kunst meer omdat hij de weg heeft gewezen maar zaken als bijvoorbeeld de goede positionering op de pagina gaan nog een beetje boven mijn pet. Alleen, hij heeft het druk nu met de komende sine regno. Dat is een week waarin hij samen met zijn bestuur nog een keer zeven dagen regeert over zijn roeivereniging. Eén groot feest dus. Om de activiteiten van die week te promoten hebben zij een prachtige website in elkaar gezet www.sine-regno.nl  Je vindt er leuke gephotoshopte posters en natuurlijk het programma. Waar hebben zij de link naar hun sponsor voor webhosting eigenlijk gezet? Nou ja, dat valt in het niet bij al de uren die hij mij al heeft gesponsord met computer en website gerelateerde zaken. Toch zou ik het graag zien, dus: Linken jongens, liftangsttraining en meer van TranQ moet gevonden worden! Het is voor mij dan meteen de bewuste stok achter de deur om de inhoud van mijn website te actualiseren.
Over photoshop gesproken. Die vorm van toveren met een (virtuele) brush is intussen bijna gemeengoed geworden. Het vraagt even doorzetten om er mee te leren werken en dan staat het garant voor heel leuke creatieve producties. Ik ben er helaas niet zo goed in als ik zou willen, maar ik ken mensen die er een kei in zijn. We worden misleid waar we bij staan. Of we noemen het retoucheren, of profileren. Al naar gelang of je het oorspronkelijke werk per ongeluk rond laat slingeren zoals recent bij de propaganda van Koreaanse rouw het geval was. Internet, aan het ene uiterste een waardevol eldorado en aan de andere kant vol illusies. Daarom: Gebruik het bewust, geniet,  maar met mate!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten