woensdag 16 november 2011

Elimineren

In de jaren zeventig kwamen er cognitief psychologische modellen die op computers waren gebaseerd. Daarmee werd ondermeer op schematische manier weergegeven hoe het menselijk geheugen is op te delen in korte en lange termijngeheugen (het RAM-geheugen en de harde schijf van de pc) en dat menselijke aandacht deel uitmaakt van  het executieve deel van het brein, vergelijkbaar met de processor van de pc. Het korte termijngeheugen kan 7 +/ - 2 items onthouden, dus een range van 5 tot 9 items. Ook het geheugen van de pc heeft een beperkte capaciteit, gelukkig echter meer dan negen items. Mensen kunnen zichzelf aanleren om associaties maken tussen items die onthouden moeten worden en kunnen zo de eigen geheugencapaciteit vergroten. Dit is ook hoe zogenaamde geheugen-wonders tot hun bijzondere prestaties komen. Ik heb eens een van hen horen vertellen dat hij voor het onthouden van veel dingen, die zaken in gedachten op plekken in zijn huis neerlegt. Om het dan weer terug te roepen in zijn herinnering loopt hij in gedachte die route door zijn huis na. Hoe je het ook doet, verhaaltjes erbij bedenkt of iets anders, de associatie maakt dat het goed onthouden wordt. Tegenwoordig vinden we ook dat terug in de huis-tuin-en keuken computers. Cookies is de naam voor mini programmaatjes die zich in je computer nestelen na het bezoeken van websites. Zij kunnen hierdoor  van alles uit je computergebruik met elkaar associëren, zodat bijvoorbeeld, wanneer je een vliegticket of vakantiereis op het internet hebt gezocht, je die gegevens in advertenties op andere pagina’s die je bezoekt terug vindt. Toch houdt de vergelijking tussen mens en computer daar wel een beetje op voorlopig zou je zeggen. Want een computer is afhankelijk van wat er is geprogrammeerd in zijn BIOS en ROM geheugen om sowieso met andere programmeertaal om te kunnen gaan. Waar zou je trouwens de belangrijkste basis van de computer, het moederbord, of mobo in tweak-taal, mee moeten associëren als menselijk lichaamsdeel? Op het moederbord worden geheugen en processor maar ook videokaart, geluidskaart en usb-poorten “geprikt”. Een optimaal computersysteem bouwen doe je vanuit een als goed getest moederbord en alles wat je er aan toevoegt moet dan ook compatibel er mee zijn. Er zijn legio mensen die hier liever niets van willen weten, en het samenstellen van zo’n systeem liever aan een deskundige overlaten. Ik niet. Ik vind techniek leuk en heb er best lol in gehad die paar keer dat ik computers zelf heb “gebouwd”. Met behoorlijk veel hulp van de echte deskundigen en tweakers.net om de juiste spullen bij elkaar te zoeken, maar toch. Het voor de eerste keer aanzetten van zo’n ding en zien dat het werkt is best een kick. Een aantal computers en printers in huis met elkaar verbinden in een netwerk is ook zoiets waar ik blij van kan worden als ik het allemaal werkend krijg. Computers zijn leuk zolang ze betrouwbaar doen wat je van ze verwacht. Als het niet werkt, breekt er paniek uit want we zijn er enorm afhankelijk van geworden. De laatste paar maanden zijn er hier in huis statistisch gezien vrij veel computercrashes geweest. Niet alleen van de wat oudere exemplaren waar de afschrijvingsduur van was gepasseerd maar ook apparaten die nog net in de garantieperiode zaten. Dat akelige blauwe scherm dat net niet lang genoeg in beeld blijft om te lezen wat er nu echt aan de hand is, is heel vervelend. Een van mijn computers liet géén blauw scherm zien maar werd gewoon zo zwart als de nacht. Dat kan aan de videokaart liggen maar net zo goed aan het moederbord. Omdat het een laptop betreft kun je beide niet gemakkelijk vervangen en is de reparatie bijna net zo duur als een nieuw exemplaar. Minder dan een maand daarna stootte mijn vaste computer alleen nog akelige piep-geluiden uit toen ik hem op wilde starten. Je kunt dat gerust als een noodkreet beschouwen want spontaan piepen doen gewone computers niet en hij startte niet verder op. De enige manier die ik snel kon bedenken om dit probleem op te lossen is elimineren. Niet letterlijk de hele computer natuurlijk, hoewel het in drukke tijden ook verleidelijk kan zijn om de computer die het niet doet gewoon het raam uit te gooien. Het probleem uitzoeken door elimineren is de computer openmaken en alles wat er niet perse aan vast hoeft te zitten los te koppelen. Als je dan stuk voor stuk de extra’s er weer aan toevoegt en het probleem treedt op dan weet je door welk onderdeel het wordt veroorzaakt. Daar moet je echter tijd en zin voor hebben. Het kan ook anders heb ik pas ontdekt. Je typt gewoon in Google letterlijk wat er is gebeurd, zoals in dit geval: ”computer blijft piepen en start niet op”. Binnen luttele seconden zie je op je scherm verschillende fora waaruit blijkt dat je niet de enige bent die dit is overkomen. Een beetje jammer is het wel als uit de meeste reacties blijkt dat het moederbord stervende is. Met dat in gedachten heb ik nog een reanimatiepoging ondernomen om te backuppen wat er te backuppen viel. Die keer startte hij wel vrij normaal op en gaf alleen een beginmelding dat het overklokken niet gelukt was. Geraaskal van een stervende want ik had niets getweaked aan zijn kloksnelheid. Snel sloot ik de externe harde schijf aan die inmiddels al van drie computers backups bevat en zette de computer na afloop  opgelucht weer uit. Ik elimineer hem nog niet, misschien kan ik hem nog een keer echt tot leven wekken of dient hij als orgaandonor. Ik zou nu een tevreden computer gebruiker zijn op de resterende werkende pc als die de externe harde schijf weer zou willen zien. Dat is een nieuw probleem waarvan de experts op fora zeggen dat je via de commandfunctie in de verborgen instellingen van Windows moet gluren. Windows heeft namelijk nóg een verborgen binnenste nadat je “alles weergeven” al hebt aangezet. Computers… het zijn toch wel net mensen alleen elimineer ik die zeker niet. 

2 opmerkingen:

  1. jaahaa, natuurlijk heb ik je blog ook zonder Facebook kunnen vinden! en reacties hier zijn stiekem veel leuker dan op Facebook. ik weet nog dat toen ik deze las ik verrast was dat je (zoveel) verstand hebt van computers. zal vast met mijn stereotypes te maken hebben. maar ik vind het eigenlijk ontzettend tof. ik ben dan ook voor zoveel mogelijk zelf kunnen. en leuk vind ik het ook om met de schroevendraaier in de weer te gaan. afijn. nog veel leuker vind ik het dat ik elk stukje dat je schrijft weer beter vind dan die eraan vooraf ging. ga vooral zo door; moet je eens zien waar je dan bent!
    ((ongepaste) zelfpromotie: youleavemedry.tumblr.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je m'n blog zonder FB gevonden hebt! Ik ben blij dat ik IM nu ook kan blijven lezen. En, ben het helemaal met je eens dat reacties hier nog veel leuker zijn!

    BeantwoordenVerwijderen