woensdag 11 april 2012

Werven


Eerstejaars psychologiestudenten moeten verplicht aan onderzoeken meedoen en verdienen daarmee credits voor het vak Tutoraat. Na het eerste jaar ben ik eigenlijk niet meer in de labruimte geweest om mee te doen. Nu, voor het testen van de proefpersonen voor ons bachelorproject zitten we daar weer, heel vaak en lang. Na een aantal dagen zowat full time in de kelder van FSW proefpersonen te hebben getest weet ik wel dat ik geen labassistent baantje ambieer. Dat heeft meer met de atmosfeer op die halfondergrondse plek van het gebouw te maken dan het feitelijke werk, muf en bedompt. Het lab waarin wij werken, SB29 heeft 8 kleine cabines met een tafeltje, stoel en pc erin en twee iets grotere kamertjes. De algemene ruimte heeft twee bureaus met een pc erop en vaak zitten we daar met studenten van andere bachelorprojecten, op fluistertoon te praten, administratie bij te houden en vooral te netwerken. Wij hebben zelf ook meegedaan bij een paar projecten waarvan de mensen meededen met ons onderzoek. Leuk om elkaar zo te helpen, en om de tijd door te komen.
 Proefpersonen werven is best lastig, niet ieder onderzoek heeft een budget om die mensen met geld uit te betalen en dan verloten ze soms cadeaubonnen. Wij hebben gelukkig wel een budget om iedere deelnemer voor een half uur met € 3,25 te belonen en er lopen ook onderzoeken waarbij de bijdrage wat hoger ligt. Vaak is er dan sprake van een grotere belasting voor de proefpersoon zoals het innemen van medicatie of in een MRI-scanner gaan. In ieder geval had ik een mooi excuus om af en toe even naar boven te gaan om mensen te ronselen.
Psychologen willen ontzettend graag weten wat er in het brein gebeurt. Of het nu gaat om hoe coöperatief je bent of hoe je kleuren ziet als je stoned bent, het maakt niet uit. Bij het Cannabis experiment krijg je zelfs weed  plus geld toe. De tijd dat je, zoals tot halverwege de vorige eeuw, mensen aan allerlei experimenten kon blootstellen is voorbij. Alles moet gebeuren volgens de richtlijnen van de Ethische Commissie, om de proefpersonen te beschermen. Dat is maar goed ook. Ik vraag mij af of het ethisch verantwoord is als ik benadruk dat je met af en toe een middagje testen doen, als proefpersoon dus, best leuk kunt bijverdienen. Als je zo achter elkaar van het ene lab naar het andere gaat zou je meer geld verdienen dan achter de kassa bij de supermarkt. En schoon in het handje. Master studente Nadine Bosloper, heeft voor haar onderzoek naar Humor nog zo’n 50 mensen nodig. Ik heb zelf vandaag bij haar mee gedaan en het was heel leuk. Je kunt kiezen of je 15 minuten meedoet voor een vergoeding van € 1,50 of 45 minuten voor € 4,50. Nadine is bereikbaar in SB06, waar je gewoon langs kunt gaan, of telefonisch op 071-527 3405, of per e-mail nadine_bosloper@hotmail.com. Het zou toch humor zijn als zij a.s. vrijdag ook kan zeggen dat zij voldoende proefpersonen heeft?
Ik vind het wel grappig om te merken dat ik werven van mensen steeds makkelijker begin te vinden. Tot niet zo heel lang geleden vond ik het vreselijk lastig om ongevraagd reclame te maken voor mijn eigen praktijk. Zelfs al besefte ik dat het de beste manier is om aan het werk te blijven. Ik had vaak liever dat men mij zelf vond door bijvoorbeeld op liftangst te googelen of via mond-tot-mond reclame. Er wordt best wel eens, als ik zoals zo vaak met mensen aan de praat ben, gevraagd wat ik dan doe voor mijn werk en tegenwoordig laat ik dan mijn folder zien. Vandaag, nog in de stemming van het werven van deze week, is mijn blog ook gewijd aan reclame voor mijn praktijk. De folder waar ik zo trots op ben, kun je downloaden via: http://www.tranq.nl/folder_final.pdf Meer informatie over mijn werk kun je lezen op de website, www.TranQ.nl



Geen opmerkingen:

Een reactie posten